05 de setembre 2007

Immigrants

El dissabte passat vaig anar a la Feixa, el camp del meu avi Climent, a collir carbasses. Volia que l’ajudéssim perquè amb 85 anys que té, ja no té la força que em consta que tenia abans.

Quan m’explica que quan tenia 30 anys ajudava un constructor que vivia al barri del davant, i que quan arribava el camió agafava dos sacs de 50 quilos amb cada braç, me’l crec. Durant molts anys li vaig dir que quan es morís, jo volia que em deixés de testament les boles del braç, perquè allò no eren bíceps, eren com dues boles de petanca perfectes.

En fi, que com que ja no té forces només va plantar uns dos mil quilos de carbasses.

- Avi, vols dir que no et va tremolar la mà?
- Si només vaig sembrar tres rengles? La veritat és que han treballat molt bé. Es veu que a la terra els ha agradat molt la llavor de carbassa.


Raonament contundent. Només vaig poder dir-li un Ahhh

Mentre posava carbasses en caixes, de la caixa al carretó, amb el carretó les portava cap al porxo, i allà les anàvem apilant, em venia al cap les imatges de quan era petit i hi anava més sovint que no pas ara.

Collíem tomàquets i ens els menjàvem després de netejar-los lleument al pantaló. Queixalada i avall. O els raves, pastanagues, síndries, maduixes, préssecs...

Però el pensament i la imatge que més se’m reproduïa el dissabte era la de milers i milers d’immigrants que actualment treballen al camp. Ells són els que ens cullen tot el que mengem. I per una misèria al dia. Què deuen cobrar? 10 euros cada dia? Vosaltres ho faríeu?

Quins projectes deuen planejar mentre van collint, mentre una ortiga els pica la mà, es punxen amb la tija de l'albergínia, mentre la pluja els cau al cap i no paren de trepitjar primer terra humida i després fang... Com fan el pressupost familiar? Quines expectatives de vida tenen?

Com és que ens queixem tant nosaltres? Perquè ho volem tot? Què ens ha passat per haver caigut en la trampa? Però si abans vivíem més feliços!
Si ells no volguessin collir res, qui ho faria, els avis Climents? I quan ja no hi siguin aquests avis pagesos? Només menjarem coses envasades exportades? I ja ho suportarem?

Jo no.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada